Příběhy firem

Jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů historie - Václav Klement

Před 75 lety zemřel jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů, který se zapsal do historie výrobou jízdních kol, motocyklů a automobilů. Jak se ke svému podnikání dostal a proč začal vyrábět zrovna kola? Průběh jeho zajímavého života Vám nyní přinášíme.

Nevyřízená žádost o opravuJeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů historie - Václav Klement

Václav Klement se narodil v roce 1868 ve Velvarech. Brzy mu zemřela matka, macecha se mladému Václavovi navzdory jeho nadání prakticky nevěnovala, a ten byl tak od svých 14 let odkázán sám na sebe. Kvůli tomu musel manuálně pracovat a zapomenout na studia, o kterých snil. Klement se přesto aspoň vyučil knihkupcem a při zaměstnání navíc vystudoval měšťanskou školu. Po vyučení zamířil Klement nejdříve do Prahy a pak do Mladé Boleslavi, kde se kromě prodávání knih věnoval i jízdním kolům.

A právě láska k cyklistice stála u zrodu přerodu Klementa v úspěšného podnikatele. V roce 1896 si totiž koupil kolo od německé firmy Seidel & Nauman, na kterém se však brzy objevila závada. Klement chtěl kolo reklamovat a poslal firmě česky psaný dopis, ve kterém žádal o opravu. Společnost mu však odpověděla, že aby reklamaci přijala, musí zákazník používat „pro ni srozumitelný jazyk“. Postup firmy Seidel & Nauman přiměl Václava Klementa, aby společně s Václavem Laurinem založili opravnu bicyklů s příznačným pojmenováním Laurin & Klement.

Dobrá pověst

Jenže nezůstalo pouze u oprav jízdních kol. Firma Laurin & Klement začala kola sama vyrábět a dala jim značku Slavia. Podnikatelský úspěch umocnila výroba motocyklů, které se začala po Klementově cestě do Francie firma věnovat. Její prototyp nesl stejnou značku jako jízdní kola, tedy Slavia. První motorka Slavia spatřila světlo světa v roce 1899 a jednalo se současně o historicky první motocykl tuzemské výroby. Prodeje ale na začátku vázly. Václav Klement však dokázal obratně využít úspěchů motocyklu Slavia na motocyklových závodech v Paříži, které využil jako reklamu.

Podnik Laurin & Klement od té doby předcházela dobrá pověst, která se navíc rozšířila po celé Evropě. Firma zaznamenává nebývalý nárůst, který podpořila roku 1905 výroba automobilů. Na trhu se objevil první osobní automobil české výroby značky Laurin & Klement. O několik let později začala společnost produkovat rovněž nákladní vozy, sanitky a poštovní vozy a do roku 1914 se stala největší automobilkou Rakouska-Uherska.

Kvalitní manažer

Na rozvoji firmy se podílela skutečnost, že se Laurin a Klement dobře doplňovali. Zatímco Václav Laurin se věnoval hlavně technickému chodu podniku, jeho jmenovec Klement byl vzorem dnešního kvalitního manažera. Podle historiků měl velký obchodní talent a uměl jednat s lidmi. Zároveň ale proslul přísností vůči zaměstnancům, u kterých nesnesl lenost. Za všechno mluví čísla. Z malé opravny kol s pěti zaměstnanci dokázal za deset let udělat obrovskou firmu s více než 600 pracovníky, která vyráběla 14 typů motocyklů a několik druhů aut.

V roce 1925 se pak majitelé automobilky rozhodli prodat své podíly výše jmenovaným Škodovým závodům, díky čemuž vznikla značka Škoda. Samotný Václav Klement ale zůstal automobilů věrný a působil ve Společnosti pro výrobu a prodej automobilů – ASAP. Zemřel krátce před Mnichovem v srpnu roku 1938 v Mladé Boleslavi.

Zdroj: http://www.podnikatel.cz